Sök
  • Destiny Lindgren Coldwell

5 tips på hur du kommer igång med ditt varumärke

Uppdaterat: jun 14

Många tror att framgångsrika företag bara handlar om att ha t.ex. en bra produkt eller tjänst, men sanningen är den att varumärket i sig har minst lika stor påverkan i det långa loppet.


Ditt varumärke är den samlade påverkan eller bestående intrycket från allt som ses, hörs eller upplevs av kunder som har varit i kontakt med ditt företag och / eller dess produkter och tjänster.


Vi människor är vanedjur och när vi fattar olika beslut i vår vardag så gör vi det till störst del utefter tidigare erfarenheter, där vi i de flesta fall väljer någonting som är tryggt och ‘säkert’ för oss. Vi köper och agerar med känsla och rättfärdigar våra beslut med logik.


En av grundpelarna är varumärkeskännedomen. Ställs vi inför ett val i t.ex. en matbutik där vi ska handla diskmedel, så tar vi oftast det märke som vi använt förut och haft en bra upplevelse med, eller vars budskap via marknadsföringsaktiviteter vi undermedvetet har tagit emot eller tillochmed rent av de färger som dom använt i sin grafiska profil som rättfärdigar vårt beslut.


Kort sagt så är alltså företagets varumärket minst lika viktigt som själva produkten, tjänsten eller servicen i sig - och är därför viktigt att lägga ned tid på.


Känns det jobbigt nu?


Det vill inte vi att ni ska känna och därför delar vi med oss utav våra främsta tips på vad du som företag bör göra för att komma igång med ditt varumärke! ⭐️


1. Skriv ned din vision och fokusera på vad som är ditt budskap

Det är viktigt att du är specifik med vad ditt varumärke är och hur du vill att du ska uppfattas på marknaden. Skriv därför ner dina unika ”USPar” (Unique selling points), vad din vision är hur du vill att andra ska uppfatta ditt företag.


2. Använd din niche till din fördel -

Alla branscher och intressen har sitt egna lingo, dvs. internt språk /slang av något slag. Djupdyk i din niche ‘’egna språk’’ så kan just din process bli mycket enklare.


Här kan du även analysera vad din målgrupp har för typer av beteenden och hur för dom kommunikation mellan varandra. Det finns mängder av nyttig information om hur du bäst kan positionera dig, bara du gör din läxa!



3. Grafiska profilen -

Att ha en design som speglar ditt varumärke och upplevelse är en av de viktigaste faktorerna för kunder enkelt ska lägga dig på minnet.


Därför är det viktigt att ha 2-3 färger (som blir ditt varumärkes främsta färger) samt 2-3 typsnitt som kommer gå hand i hand med ditt varumärke. Planera designen i god tid eftersom det är det ”första” intrycket för ditt varumärke.


4. Varumärkets logga -

Loggan blir som företagets ansikte utåt och tillhör den grafiska profilen. Viktigt att även loggan speglar varumärket. Ett klassiskt tips kan vara att titta på din niche och se efter vad för olika djur, symboler eller element förankras till detta och kan du på något sätt dra nytta utav det?


5. Visa upp dig -

Bygg upp din online närvaro genom sociala medier för att synas, finnas och höras av och för dina potentiella kunder. Kunskap och underhållning i dessa forum är dina vänner för att bygga på din krets på ett effektivt sätt.


Genom att ge kunskap och / eller underhållning i dessa forum så kommer fler att naturligt vilja följa just ditt företag, som i sin tur kommer generera i kundförvärv och ambassadörskap.


Interagera och briljera!


-

Känns det som mycket?


Ja, att bygga ett varumärke är självklart inte det lättaste och är en process som mer eller mindre aldrig tar slut. Men till dig som idag driver företag och inte har lagt tid på ditt varumärke än, så vill vi bara säga; Gör det, och gör det nu!


Desto tidigare man börjar bygga sitt varumärke, desto snabbare bygger man en lojal kundkrets som kommer att finnas i vått och torrt som dina bästa och starkaste ambassadörer.


Självklart förstår vi att det är svårt att sätta igång om man inte har de rätta kunskaperna eller erfarenheterna för att just bygga upp ett varumärke på detta sätt.


Men som tur är har du kommit helt rätt eftersom vi gör just det. Så låt oss bjuda på en kaffe så hjälper vi mer än gärna dig på vägen. ☕️


37 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla